Sellisest vajadusest räägib eduka IT firma Modesat Communications tegevjuht Peep Põldsam (Äripäev 25.05.11). Põldsam pole ise ka enam noor mees, nii et ilmselt ta teab, mida räägib. Samas on Modesat Eesti Aasta Innovaatori tiitli omanik.

 

pilotEsimesena maailmas lahendas see firma tehnoloogilise väljakutse edastada lairibainternetti 1200 km tunnis liikuvale lennukile. Nende tehnoloogiaon ühtaegu nii lihtne kui ka geniaalne. Selle autorid on Modesati Valgevene raadiosideteadlased ja insenerid, kes nõukogude ajal radari- ja raketisüsteeme arendasid. Eestlased võtsid tehnoloogiale vajalikud patendid ja läksid sellega maailmaturule.

Niimoodi lühidalt kirjeldades tundub kõik lihtne, kuid praktikud teavad, et see nii ei ole. Põldsam ütleb, et mida globaalsem on äri, seda elementaarsem on, et ei tohi eksida ärijuhtimise aabitsatõdede vastu. See on kõrgem pilotaaž, mis nõuab loomingulisust, reaktiivsust, innovaatilisust ja efektiivsust. Põldsami sõnade järgi vajavad seda mitte ainult juhid, vaid ka firmade omanikud  ja spetsialistid. Mulle meeldib tema süsteemne käsitlus – firma edu sõltub omanikest ja spetsialistidest samavõrd kui juhtidest.

On tähelepanuväärne, et eduka firma kogenud juht räägib sellest, et just kogenud praktikud vajavad ärijuhtimise koolitust. Teades, kui hõivatud on sellised inimesed, jääb enamuse jaoks ajakulu poolest kättesaadavaks vaid täiendkoolitus. See on Eesti koolitusfirmadele suur väljakutse. Kas oleme suutelised tänases globaalses konkurentsis pakkuma oma inimestele maailmatasemel koolitust?

Mis mulle  veel meeldib Põldsami jutust on see, kuidas ta peab tähtsaks rahvusvahelisest ärist tekkiva lisandväärtuse maandumist Eestisse ega tähtsusta üle seda, kus ettevõte parajasti asub. Selles mõttes on tähendusrikas tema intrigeeriv lause: „Kui küsida, mida on Eesti globaalse äri ülesehitamise kohta õppinud Skype’ist, siis sellele on üks vastus – nothing“. Me pole õppinud mitte midagi, sest know-how, kuidas seda äri ajada ja organisatsiooni üles ehitada, kuidas jõuda toimiva jaotusmehhanismi ja brändini, kuidas edukat strateegiat luua – see teadmine ei ole kahjuks Eestis.
Modesati edu tugineb sellele, et eestlased oskasid ja suutsid valgevenelaste tehnoloogia tootestada ja maailmaturule viia. Tehke järgi või makske kinni. Makstakse (ehk ostetakse, investeeritakse) tavaliselt rahaga, samas ka järgitegemine nõuab investeeringuid – aega, teadmisi ja oskusi. Viimastest räägitakse täna isegi rohkem kui rahast, räägitakse kui baasinvesteeringust. Ka Põldsam rõhutab, et professionaalsed investorid ei investeeri ettevõttesse mitte ainult raha, vaid annavad ka puuduva fookuse ja strateegiad, mille heaks näiteks on seesama Skype Jurvetsoni isikus. Meie siin Maarjamaal peame aga mõtlema, kuidas koolitada meie oma jürvetsone.