Lugesin Äripäevast 24.10.2011 ühte moodsa aja ärimuinasjuttu. Leht avaldas huvitava artikli ligi 30 aastat edukalt turul olnud Taani ehtetootmisfirmast Pandora. Firma tegi üle aasta tagasi oma esimese ja ülieduka avaliku aktsiaemissiooni, millega sai juurde 560 miljonit oma tegevuse laiendamiseks. Tol hetkel hinnati firma väärtuseks 27,33 miljardit Taani krooni.
Emissioonijärgne kolmanda kvartali käive oli 1,79 miljardit krooni, kasv 117% võrreldes varasema aastaga. Puhaskasum hüppas lausa 280% , tõustes 582 miljoni kroonini ja kasumimarginaal küündis 73,2%-ni. Vaevalt kuu aega börsil olnud aktsia rühkis kõrgustesse. Neljas kvartal aga jäi ootustele alla ja pärast tulemuste teatavakstegemist langes aktsia 22%. Sealt edasi on see läinud ainult allamäge. Selle aasta mais kaotas firma 1/5 oma väärtusest. Täielik häving saabus aga 2.augustil, mil teatati teise kvartali oodatust kehvematest tulemustest. Päevaga kaotas firma 2/3 oma turuväärtusest. Tänaseks on firma kaotanud üle üheksa korra oma turu tippväärtusest, 49 miljardist on järele jäänud 5,3.
Kui siin punkt panna, siis on see muinasjutt kurva lõpuga. Aga ...samal ajal, kui firma aktsiad on kukkunud 73%, pole analüütikud soovitanud neid müüa. Nädal tagasi oli neile antud 5 ostu ja 4 hoidmissoovitust praegusest keskmiselt 2 korda kallima hinnasihiga.
Miks? Otsisin sellele küsimusele vastust ja leidsin selle järgmises.
Maikuus, kui aktsia langes ja firma kaotas 1/5 oma väärtusest, suurendas ta samal ajal käivet ja kasumit, parandas marginaali ja kahekordistas rahavoogu. Isegi 2.augusti raportist loen, et kõik näitajad, kaasa arvatud puhaskasum, on plussis. Seega esimene tõdemus on, et börsiväärtus ei kajasta kuidagi firma kasumlikkust ja see, mis investoreid ehmatas, oli prognoosist väiksem tulemus. Tähelepanuväärne on ka raporti tekst - enesehinnang on väga karm, puudused on selgelt välja toodud ja aasta lõpu prognoose viidud veelgi allapoole. Selle järel on aga selge arengustrateegia. Kõigest on näha, et juhtmeeskond võtab langust väga tõsiselt ja on valmis uue tõusu nimel tõsiselt pingutama. Seega teine tõdemus on, et juhtmeeskonna valmisolek, võimekus ja usk endasse on see, mida analüütikud hindavad ja mis lõpptulemuse määrab. Juhttiimi suutlikkusest võidavad nii firma töötajad kui ka need aktsionärid, kes on huvitatud reaalsetest tulemustest ehk dividendidest. Muuseas, enamik firma juhtkonnast ja nõukogust omandas või kinnitas aktsiate müügiga (esmaemissiooniga) oma miljonäristaatuse, kusjuures firma asutaja ja tegevdirektor Per Enevoldsen müüs IPO käigus 4,7 miljonit aktsiat, mis tõi talle sisse ligi miljard Taani krooni. Hiljem, aktsiate langusajal, olid juhid valmis firma aktsiaid ka tagasi ostma. See näitab nende usku oma firmasse.