Nii kirjutas Äripäev 17.02.2011, vahendades Nottinghami ülikooli teadlaste uuringut TÜ teadusportaalist Novaator. Sellest ilmnes, et töötajate trahvimine on efektiivsem kui preemiad. Tulemustasude saajad töötasid nimelt vähem kui need, keda trahviti.
Tegemist on tõsiteadusliku uuringu ehk rea eksperimentidega, mis näitasid, et trahvide rakendamisel vähenes töölt kõrvalehoidmine võrreldes tulemustasude maksmise ja trahvideta olukorraga kuni 50%.
Huvitaval kombel räägib samas Äripäevas sellestsamast asjast OÜ Selge Pilt ajakoolitaja Kristjan Ostmann, kui soovitab: kehtesta sanktsioonid hilinemise puhul.
Motivatsioon on üks sagedamini korduv mõiste juhtimise ja meeskonnatöö valdkonnas. Seda peetakse õigusega ülioluliseks, eriti nendes firmades, kus põhikapital asub inimestel kahe kõrva vahel. Peaaegu igal juhtimis- või meeskonnakoolitusel on mul tekkinud sel teemal grupis mõttevahetusi. Enamus inimesi on veendunud, et just palk ja tunnustamine on need põhilised inimesi tööle panevad või töös hoidvad mõjutajad. Ja enamus teab Maslowi püramiidi.
Kuid peale Maslowi jt. kontentteooriate on veel päris palju teisi motivatsiooniteooriaid, mis on tänasel Eesti juhtimis- ja koolitusmaastikul põhjendamatult tähelepanuta jäänud. Üks neist on kinnistamisteooria, mille autoriks on Burrhus Frederic Skinner. Et ta pole mingi kolmandajärguline mees, kinnitab tõsiasi, et2002. aasta Review of General Psychology paigutas Skinneri 20. sajandi kõige mõjukamate psühholoogide sekka.
Skinner räägib nii soovitud käitumise tõenäosuse suurendamisest kui soovimatu vähendamisest. Mõlemad eelnevad näited viitavad just viimasele. See tähendab, et kui organisatsioonis on kehtestatud või kokku lepitud nõuded, mida tuleb järgida (kaasa arvatud nõue töö ajal tööd teha), siis nendest nõuetest kinnipidamiseks sobib „piits“ väga hästi.
Toon lõpetuseks veel ühe näite oma hiljutiselt koolituselt, kus juht rääkis, kuidas ta oli hädas hiljem tööle tuleva töötajaga. Ta oli alluvaga tõsiselt vestelnud ja lubas teda ekstra jälgida. Ja kui töötaja tuli õigel ajal kohale, siis tunnustas teda selle eest. Paraku see ei kandnud vilja. Skinneri teooria kohaselt peaks aga tegema nii, et hilinemise korral tuleb töötajat karistada (millestki ilma jätta) ja õigel ajal tuleku korral sellest üldse mitte välja teha (sest see on loomulik nõutud tase).